Home

 Un Tribunal d’Anvers condemna el pintor belga Luc Tuymans per imitar una foto de premsa d’un polític

SecretaryState

Una pintura d’una foto és un plagi?
Un Tribunal d’Anvers condemna el cotitzat pintor belga Luc Tuymans per imitar una foto de premsa d’un polític | “No pots començar a demanar permís cada cop que vulguis usar una foto que circula”, diu l’artista
La Vanguardia en català | 22/01/2015 – 00:16h

Leer más: http://www.lavanguardia.com/encatala/20150122/54423861058/pintura-foto-plagi.html#ixzz3PZf1esdK
Síguenos en: https://twitter.com/@LaVanguardia | http://facebook.com/LaVanguardiaOn és la frontera entre la inspiració i el plagi? No és una qüestió nova al món de l’art però sí cada vegada més recurrent en la societat audiovisual contemporània. I segons el parer d’un tribunal d’Anvers, el pintor belga de renom Luc Tuymans ha traspassat aquesta fina línia amb el seu retrat A belgian politician fins a situar-se a la zona en què a cap artista no li agradaria ser.

“La pintura de Tuymans no és ni més ni menys que una imitació de la fotografia” de Katrijn van Giel en què l’artista admet haver-se basat; la reproducció de la foto “ha violat els seus drets d’autor”, afirma la sentència dictada dimarts a Anvers, una decisió que qüestiona la manera de treballar de nombrosos artistes contemporanis i contra la qual Tuymans recorrerà. La sentència, ha replicat el pintor a través del seu advocat, declara prohibida una àmplia part de la producció artística actual i coarta la llibertat d’expressió dels artistes.

La fotògrafa belga va descobrir per casualitat la pintura fullejant un catàleg de retrats de Tuymans. A belgian politician, un quadre a l’oli, presenta semblances remarcables amb el retrat que ella mateixa havia fet al polític Jean Marie Dedecker el 2010, la nit de la seva derrota electoral i que va ser publicat pel diari De Standaard. L’obra de Tuymans presenta no només la mateixa imatge sinó també el singular enquadrament triat per emfatitzar el seu patiment (només es veu la part superior del cap) i un joc de llums molt similar. Van Giel es va sentir afalagada però li hauria agradat que l’artista la contactés i li demanés permís.

Per què no ho va fer? Tuymans ha respost diverses vegades a aquesta pregunta. “És necessari? No és potser una foto d’un diari quelcom de domini públic? No són les notícies una cosa pública? No pots començar així, a demanar permís cada vegada que vols utilitzar una imatge que circula”, va dir a De Standaard. Això no treu que tingui fortes opinions sobre els seus imitadors: “Em molesta, m’agradaria que fessin una altra cosa”, va dir al The Huffington Post britànic, preguntat per l’enorme influència de la seva obra.

Tuymans no oculta que bona part del seu treball està basat en documents públics, fotografies i imatges del cinema i la televisió. Els seus retrats del rei Balduí o Patrice Lumumba, el primer ministre congolès assassinat, parteixen d’imatges que han quedat en l’imaginari col·lectiu dels moments més significatius d’aquests i altres personatges del passat colonial belga. El seu retrat més famós, The secretary of State (MoMA), es basa per exemple en una foto oficial de Condoleezza Rice, la dona més poderosa del món en temps de George Bush. Aquesta és la força de la seva obra (o el seu punt feble, segons els seus detractors, ja que depèn en gran manera de la projecció de l’espectador): el context polític i històric absent i, alhora, present per la selecció i presentació de l’instant.

Els seus advocats van provar de presentar la relació entre la pintura de Tuymans i la foto de Van Giel com una paròdia, una reinterpretació, provant d’acollir-se a una de les excepcions en drets d’autor. El retrat, van dir, presenta el polític amb una forma refinada d’humor i ironia. El Tribunal d’Anvers no ho veu així. “Cap element de la pintura no indica que s’hagi imitat la foto de forma clownesca, paròdica o sarcàstica”, indica el jutge en la seva interpretació del concepte de paròdia. La fotografia de Van Giel, diu, representa una feina “original i singular” i la pintura de Tuymans, malgrat la diferència del format, el material i la paleta, no és res més que “una imitació”. “La composició, l’enquadrament i la il·luminació són completament similars”, abunda. El Tribunal ha prohibit la reproducció i exhibició pública del retrat, sota pena de multa de 500.000 euros. Segons la premsa belga, pertany a la col·lecció d’Eric Lefkofsky, fundador de Groupon.

“Tota la meva obra, com la de molts artistes contemporanis, es basa en imatges existents que circulen per tot el món. Com pot un artista que qüestiona el món mitjançant les seves obres fer-ho sense utilitzar aquestes imatges?”, es queixa Tuymans. El món de l’art no ha trigat a reaccionar, dividit entre els qui consideren que la sentència és un disbarat que atempta contra la llibertat dels artistes i condemna bona part de l’art contemporani, i els qui se cenyeixen al cas i apunten que Tuymans, a qui alguns titllen d’arrogant, s’equivoca. Picasso tenia una citació que no agradarà recordar al pintor condemnat: “Els bons artistes copien. Els genis, roben”.

¿Qué es una parodia?
El Tribunal de Justicia de la UE se ha pronunciado recientemente sobre la definición de parodia, una de las excepciones previstas para el uso de una obra original, junto a la caricatura o el pastiche. No tiene que ser algo expresamente divertido (¿“clownesco”, como demanda el juez de Amberes a Tuymans?) ni coincidir con el sentido original de la obra. “La única y esencial característica de una parodia es, por un lado, que evoca una obra existente al tiempo que perceptiblemente diferente de esta y, por otro lado, constituye una expresión de humor o de burla”. El abogado de Tuymans, Alain Berenboom, se declara sorprendido porque el tribunal belga no haya tenido en cuenta esta sentencia ni, dice, la jurisprudencia internacional de que una parodia “no es una mera caricatura sino un género artístico caracterizado por el humor insólito”.

Leer más: http://www.lavanguardia.com/encatala/20150122/54423861058/pintura-foto-plagi.html#ixzz3PZevMJ9G
Síguenos en: https://twitter.com/@LaVanguardia | http://facebook.com/LaVanguardia

Anuncis

2 thoughts on “Una pintura d’una foto és un plagi?

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s